Monday 9 December 2013

Ku Buka Gelanggang Minda!

Aku menulis ini bukan kerana nama.....tetapi kebenaran yang ku cari. Aku tahu sememangnya akan datang gegak gempita, halilintar dan fitnah zaman yang tidak akan padam hingga hari Qiamat.

Ku buka gelanggang minda ini untuk mengetuk pintu ijtihad di kalangan kita umat akhir zaman ini. Semoga Allah s.w.t jua yang akan memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki.

Memang di akui oleh ulama sepanjang zaman mengapa kita umat yang satu tetapi bercerai berai hingga menjadi 73 atau 74 puak sama seperti kaum Yahudi dan Nasrani. Adalah benar, doa Nabi s.a.w supaya umatnya tidak berpecah kelak, tidak di makbulkan Allah s.w.t. Tidak ada apa yang boleh dibuat kerana ianya Sunnah Allah s.w.t. Tetapi jangan kita panik kerana Allah s.w.t telah berfirman yang kita wajib kembali kepada Al-Quran dan RasulNya apabila terjadi perselisihan kelak.

Bertitik-tolak dari sinilah aku senantiasa melihat kepada siapa yang berkata benar atau salah atau keliru dalam semua isu lebih-lebih lagi dalam kontak ibadat yang merangkumi perintah dan larangan Allah s.w.t dan RasulNya s.a.w.

Aku bebas untuk memilih pendapat siapakah yang aku dapati lebih benar mendekati Al-Quran dan Al-Hadis. Jika sesuatu pendapat yang ku dapati lemah, keliru dan bercirikan menegak benang basah, akan ku tinggalkan begitu saja Jadi, aku berharap sesiapa disana jangan memaksa aku menerima pendapatmu. Perlu diingatkan bahawa aku tidak mahu bertaqlid kepada orangnya tetapi pendapatnya. Misalnya jika ada satu isu yang dibicarakan itu menunjukan pendapat A lebih kuat daripada B akan ku ikuti A. Mungkin pula dalam isu berlainan pendapat B lebih benar maka wajib bagi diriku memihak kepada B. Disini bukan bertaqlid buta kepada orangnya tetapi pendapatnya. Oleh itu, amat jelas bagi sesiapa yang hendak menilai pendirianku.


No comments:

Post a Comment