Friday 13 December 2013

Menilai Kejumudan Taqlid

Menurut catatan sejarah bahwa pintu ijtihad telah tertutup rapat selepas terdirinya mazhab fiqh terutamanya empat mazhab yang kekal hingga sekarang iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Setelah meninggalnya para Imam mazhab tersebut mulai pudarlah semangat ijtihad.Para ulama tidak lagi menggali sumber hukum dari Al Quran dan Al Hadis secara langsung tetapi mencukupkan saja dengan pendapat para Imam mereka masing masing.Ulama pendukung mazhab belajar tentang mazhab masing masing, hujjah Imamnya serta mencari hujjah tambahan buat menyokong ketetapan yang ada tanpa mahu meneliti hujjah golongan lain. Disini bermulalah zaman taqlid kerana sebahagian ulama memberi fatwa agar menutup sahaja pintu ijtihad kerana mereka beranggapan bahwa tiada lagi ulama yang mampu berijtihad mutlaq.Akibatnya menimbulkan kebekuan hukum Islam itu sendiri dan semakin lemah semangat ulama untuk mengambilnya dari sumber asli. Bahkan mereka berbangga dan taksub dengan mazhab masing masing dan tidak mahu menilai kembali pendapat pendapat yang bertentangan.Kejumudan mereka untuk berfikir secara kritis telah merugikan agama Islam sendiri sedangkan Al Quran dan Alhadis menganjurkan umat untuk berfikir dalam mencari kebenaran.

Zaman taqlid berlangsung selama tiga abad  selepas itu iaitu disekitar abad keempat hingga abad keenam dimana amat sedikit ulama berijtihad mutlaq itu pun disekitar masalah yang belum timbul dalam mazhab masing-masing. Para ulama pendukung mazhab lebih memberi perhatian kepada masalah yang telah ditetapkan oleh Imam mereka walau pun ada diantara mereka mampu melakukan ijtihad mutlaq dengan pemikiran yang bebas tidak terpengaruh dengan mazhab.Kemudian disekitar abad ketujuh hingga kini zaman taqlid mula ditinggalkan secara beransur-ansur apabila datang ulama-ulama yang menilai kembali pendapat yang bertentangan melalui penelitian mereka dalam Al Quran dan Al Hadis, Mereka membahaskan semua hujjah dari berbagai mazhab atau golongan yang berpaksikan Al Quran dan Ilmu Hadis secara mendalam dan mentahqiknya. Sehingga kini ijtihad berjalan terus kerana keperluan menghadapi persoalan baru yang sering muncul dalam bidang kenegaraan, sosial, ekonomi dan sebagainya.

Disini aku mengajak anda untuk menilai kembali kedudukan taqlid yang telah menjadi darah daging di kalangan umat kini. Mereka juga malas berfikir masalah agama yang mereka sangka amat rumit dan tak perlu di kaji kerana bertaqlid kepada alim ulama itu wajib. Banyak hujjah yang di beri untuk menyokong pendirian muqallid yang terdiri dari para alim ulama sendiri dan golongan awam.Bukan tujuan ku untuk membincangkan nya kerana ianya terlalu panjang mungkin menjadi sebuah buku pula.

Bagiku bertaqlid membuatku malas berfikir untuk mencari kebenaran sesuatu isu yang di debatkan dan muqallid berasa cukup dengan hujah golongan mereka tanpa mahu memikirkannya dengan serius. Ada yang taqsub pula akan berkonfrantasi dengan golongan lawan, maka timbul serangan emosi dan fitnah dikalangan umat Islam.Timbul puak puak dalam Islam seperti sabda Nabi s.a.w dimana umatnya menjadi 73 atau 74 firqah sama seperti Yahudi dan Nasara.

Bukan saja di kalangan orang awam bahkan penyakit taqlid ini amat melekat pada golongan alim ulama yang merasa tidak senang terhadap golongan lain yang meninggalkan fahaman mazhab. Timbul fatwa sekiranya meninggalkan mazhab akan jadi sesat atau golongan yang tidak mahu mengamalkan mazhab yang empat iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali sama sesat dengan Syiah, kaum Mujassimah, Muqtazilah dan lain lain label yang bunyinya amat menggerunkan walau pun mereka sendiri tak kenal golongan sesat itu. Mereka beranggapan orang yang meninggalkan mazhab pakai syok sendiri mengambil Al Quran dan Al Hadis sesuka hati. Apakah tuduhan dan anggapan mereka ini benar?


No comments:

Post a Comment