Tuesday 10 December 2013

Menggugah Pintu Ijtihad

Agak menggerunkan bagi setengah golongan awam apabila di sebut 'ijtihad'. Tentu ianya agak janggal bagi mereka untuk membicarakannya kerana bidang ini hanya di sentuh oleh orang yang arif iaitu golongan ulama atau ustaz atau agamawan. Bukan maksud ku untuk berijtihad  tetapi untuk mengetuk dan menggugah mindamu supaya mengenal barang ijtihad ini dan memikirkannya dalam kontak beribadah kepada Allah s.w.t.. Umumnya, masyarakat Islam berpendirian bahwa pintu ijtihad telah tertutup rapat sejak terdirinya mazhab mazhab dalam fiqh yakni Hanafi, Maliki,Syafie dan Hambali.

Benarkah pintu ijtihad sudah di tutup dan siapakah yang menutupnya? Persoalan ijtihad ini sebenarnya berkait rapat dengan satu lagi isu iaitu taqlid yang masih kutang didifahami oleh masyarakat.

Apakah erti ijtihad? Menurut bahasa secara umum ijtihad ialah pencurahan segala usaha seseorang untuk mendapatkan sesuatu dari berbagai urusan atau perbuatan, Kebanyakan ahli usul memberi erti pencurahan segala usaha untuk mendapatkan hukum syara yang tidak ada nashnya atau berdasarkan dalil nash yang zanni. Juga maksudnya meliputi masalah yang tidak ditunjuk hukumnya oleh sesuatu nash secara langsung.Ijtihad telah terjadi di zaman sahabat, tabiin dan tabiut tabiin dan hasil ijtihad mereka ada sebahagiannya berbeda diantara satu dengan yang lain.Antara ijtihad sahabah ialah menetapkan pengumpulan musyaf Al Quran, menetukan had orang yang minum khamar, memerangi orang yang ingkar membayar zakat pada masa pemerintahan Khalifah Abu Bakar dan sebagainya.

Disebaliknya ulama menetapkan tidak boleh mengadakan ijtihad pada sesuatu masalah dimana telah ada nash yang tegas.

Terdapat banyak perdebatan tentang ijtihad di kalangan ulama sejak dahulu hingga sekarang. Ada yang menyetujui dan ada pula yang menentangnya. Banyak syarat dan argumentasi untuk sesiapa yang ingin berijtihad tetapi aku tidak berniat membicaranya kerana ianya terlalu panjang bahkan tanpa kesudahan.

Sebenarnya pembahasan tentang konsep ijtihad ini terlalu akademik. Aku lebih memahaminya dari sudut pengertian bahasa yang aku nampak lebih praktikal dan meyakinkan untuk orang awam. Apabila seseorang itu berhadapan dengan sesuatu isu agama yang saling bertentangan pendapat, dia boleh 'berijtihad' untuk dirinya sendiri dengan memilih pendapat ulama yang paling kuat atau tarjih diantara pendapat yang berbeda-beda dalam sesuatu masalah..Disini dia bebas memilih tanpa terikat dengan aliran atau kelompok tertentu. Keputusannya hendaklah berdasarkan pendapat atau hujah pihak pihak yang bertentangan itu di kaji terlebih dahulu sehingga ia benar-benar memahaminya.Jika tidak demikian, bagaimana seseorang itu yakin akan pendiriannya terutama sekali bila ditanya alasan atau hujjah yang menyokong pilihannya?

Tiba-tiba terngiang-ngiang ditelingaku suara yang  menyanggahku berkata 'wahai saudara! Apa yang kau kata ni sebenarnya kau sedang bertaqlid kepada ulama dan bukan berijtihad! Ijtihad itu untuk ulama-ulama yang ahli sahaja dan kau orang awam yang wajib bertaqlid!'

Terima kasih!. Memang aku setuju kalau tidak mampu berijtihad seperti yang dikehendakki oleh maksud syara maknanya seseorang itu terpaksa bertaqlid sajalah. Awas!Bukankah telah aku katakan bahwa aku memakai makna ijtihad dari sudut bahasa sahaja?.Ijtihadku ialah memilih pandangan paling kuat atau tarjih setelah aku berusaha mengkaji dan memahaminya dulu. Maknanya aku mengambil semangat ijtihad walau pun aku tidak berijtihad dalam erti syarie.






No comments:

Post a Comment